tisdag, oktober 18, 2005

Alla dessa tips

Eftersom alla tidningar måste sälja lösnummer, och dessutom behöver lite sidutfyllnad då och då publicerar de artiklar med tips. Det kan vara spartips, tips om hur du kommer igång att träna, sover bättre eller förenklar ditt liv. Jag gillar att få tips. Särskilt spartips och tips om hur man håller ordning och reda på sig själv och blir mer effektiv. Så naturligtvis kastar jag mig över sådana så fort jag ser dem. Och jag blir alltid lika besviken.

Tips om hur man sparar pengar brukar alltid innehålla uppmaningar som "sluta röka", "drick mindre alkohol", "ät inte lunch ute varje dag - tag med matlåda istället" osv. Men jag då, som aldrig rökt i hela mitt liv, knappt dricker mousserande på nyår, har haft matlåda som rutin i flera år och aldrig tillåter mig några shoppingorgier, och ändå inte har några pengar över, hur ska jag göra för att spara? Det återstår tydligen bara följande saker:

  • Att alltid, alltid handla på Willys. Även om jag bara behöver en liter mjölk till frukosten. (detta är i praktiken ohållbart då det tar en halvtimme med buss dit och lika lång tid hem)
  • Att sluta laga mat. Spisen och ugnen är de apparater i hemmet som drar mest ström. (men då faller det där med att laga matlådor. Fast det är klart, man kan ju leva på microlagad gröt...)
  • Att sluta åka tunnelbana och istället cykla till jobbet. (vilket skulle spara in på SL-kortet - men det har jag å andra sidan fått av mamma)
  • Att säga upp internetabonnemanget. (Don't even think about it! Och hur skulle jag då kunna betala mina räkningar?)
  • Att flytta till en billigare lägenhet. (vilket är helt omöjligt i praktiken - visst, jag kan gå ner riktigt rejält i utrymme, men då skulle jag å andra sidan få klaustrofobi)

Nej, om jag ska lyckas spara pengar så får jag helt enkelt antingen sluta upp med de (mycket få och billiga) fritidsintressen jag har, eller flytta hem igen.

När det gäller tipsen om att förenkla sitt liv finns bara en sak att säga: det mesta gör jag redan. Vadå samla alla papper till deklarationen i en kartong? Var det inte för just sådana saker man uppfann pärmen? Men vid att skriva en inventarielista över kläderna i garderoben, där drar till och med jag min gräns. Fast det är klart, med tanke på hur sällan jag har råd att förnya den så är varje plagg numera så välbekant att jag inte heller har något behov av det.

1 Comments:

Blogger Karolina said...

Jag hatar också att vara fattig. Läste i Metro idag att vi har sämre standard än 25-åringar får 10-20 år sen. Vi har ingenstans att bo, vi får inte jobb om vi inte pluggar i evigheter och till och med då är det svårt. Och sist som om det inte hade med det andra att göra; vi mår sämre, depressioner och sömnlöshet. Ja, vem skulle inte bli deprimerad med den situationen?

Kram gumman!

3:45 em  

Skicka en kommentar

<< Home