lördag, oktober 22, 2005

Jag ser rött!

Jag jobbar som pralinessa. Det betyder att jag säljer praliner hela dagarna (fast den mesta tiden går åt till städning, påfyllning och kontroll av praoelevens arbete). Och under mina långa arbetsdagar har jag ofta tid att fundera över en del saker. Dessa saker försöker jag få ur mig här. Men det finns en hel del saker som upprör på jobbet också, och därför är det dags att upplysa folk om en del väsentligheter som kan vara värda att tänka på när de ska handla av mig.

Jag säljer choklad i många olika former. Figurer, praliner, tryfflar, kakor, dryck mm.
Jag säljer inte godis, konfekt, bollar, kulor, bitar eller vad du nu kan komma på att kalla våra produkter.

Jag tycker om att svara på dina frågor om allt möjligt, till och med om var toaletten, presstop och Hvila ligger.
Jag tycker inte om när ni blir arga/sura/irriterade på oss om vi inte kan svara på era frågor om saker som rör världen utanför vår lilla fyrkant. Det är inte vår uppgift. Kan du stava till information vet du att det inte börjar med p.

Tryfflar är av tradition runda. Alla tryfflar. Utom den traditionella belgiska tryffeln, som mest liknar en avlång oformlig korv med chokladspån på. Bara detta att tryfflar är runda borde göra det lätt att skilja tryfflar och praliner åt. För att ytterligare skilja dem åt kan sägas att tryfflar är gjorda på choklad, grädde, eventuell konsistensgivare (smör, glykos el. dyl.) och eventuell smaksättning. Ingenting annat.
Praliner däremot, kan se ut lite hursomhelst. Ofta har de dock ett hårt, gjutet skal. Fyllningen i en pralin är antingen mer flytande eller mer fast än fyllningen i en tryffel. Fyllningen i en pralin kan också bestå av krämer eller flytande alkohol - dvs den är inte alltid gjord på grädde och choklad (nougat är ett exempel, det är gjort på grädde och nötter).

Låt oss nu låtsas att du kan skillnaden mellan tryfflar och praliner. Så snälla, jag ber, på mina bara knän - säg inte att du vill ha tryfflar när du vill ha praliner och vice versa.

Uttalet av "cointreau" är också något som kan få mig att se rött. Särskilt när tvärsäkra östermalmstanter ber att få köpa "kointrötryffel". Det uttalas "kointrå".

Men det är inte bara bildligt talat jag ser rött, utan även bokstavligt. Julen närmar sig och denna vecka har vi plockat julaskar. Igår knöt jag röda sidenband kring sextio röda askar. Det ni.

Disclaimer 1: Naturligtvis tycker jag om alla våra kunder. Jag blir jätteglad när ni handlar. Men jag blir ännu gladare av att få kunder som faktiskt fattat något.

Disclaimer 2: jag vet att jag sagt att den här bloggen ska handla mindre om mig och mer om mina åsikter än min dräktdagbok gör, men ärligt talat, en del saker är så upprörande att de måste påtalas här ändå.