onsdag, maj 09, 2007

Stressad?

Den här veckan har vi utbildning på jobbet. Vi ska gå över till ett nytt arbetssätt och det krävs att jag är närvarande på heltid under upplärningen. Inte så konstigt egentligen, men jag har upptäckt att jag blir så fruktansvärt trött av att lära mig nya saker. Särskilt nu när jag mentalt är inställd på att jobba halvtid (vilket jag hann göra i hela tre dagar innan det här satte igång).

Hur trött jag blir? Vid tre är jag på samma mentala nivå som en femåring. Igår skulle jag åka hem till en vän för en liten överläggning. Han upplyste mig om att det gick bra att ta tunnelbana från Alvik och sedan en buss vidare till Tensta, där han bor. Bra! tänkte jag och hoppade av tunnelbanan vid Brommaplan. Letade febrilt efter en buss med nummer 179 i säkert flera minuter innan jag tog fram telefonen och läste innantill. Den går från Vällingby.

På vägen hem från sagda vän (efter ett mycket produktivt och trevligt möte, tack till er båda!) läste jag i min nyinköpta bok om en amerikansk forskares jakt på marginalanteckningar i Copernicus livsverk ("De Revolutionibus"). Den är mycket fascinerande. Det gick utmärkt tills jag kom till Mörby. Tåget släppte ombord mig som enda passagerare och med näsan fortfarande i boken letade jag upp en lämplig plats. Allt var frid och fröjd ända tills lokföraren aviserade att nästa station var Vendevägen. Jag hade hoppat på fel tåg och hamnade följaktligen i Näsby Park, varifrån det (till all lycka) gick en buss. Vadå förvirrad?

Idag avböjde jag erbjudandet om att gå ut och ta en öl med arbetskamraterna till förmån för en stilla hemmakväll. Besökaren är och spelar spel så jag har lägenheten för mig själv. Jag har ägnat mig åt att njuta av de små tingen i vardagen - som att läsa sin mail i ett stort fönster så att man ser hela texten på en gång istället för att stjäla sig till en hastig glimt i förbifarten när chefen inte ser, till exempel.

Och så har jag njutit av Ms Garbos ackumulerade ord och även Fröken Underbars dito.

Nu är jag nog redo för en kopp te i soffan. Kanske för en liten chokladbit och en god bok också...

1 Comments:

Blogger Malin Bäckman said...

Gott att vara här en stund. Frid. Stillhet också -bevars och och lov inte bara- men också.

3:53 em  

Skicka en kommentar

<< Home