tisdag, mars 20, 2007

Henrik VIII

Jag hittade en biografi över Henrik VIII:s fruar på bokrean häromdagen. Det var egentligen inte meningen att jag skulle köpa något annat än "Den nya Nordiska floran" men jag kunde helt enkelt inte låta bli (och vem trodde jag att jag skulle kunna lura egentligen?).

Låt mig gissa. Du sitter just nu och funderar över vem Henrik VIII var och kommer snart att konstatera (alternativt har redan konstaterat) att "det var ju han som hade ihjäl alla sina fruar!". FEL! Faktum är att han "bara" hade ihjäl två av dem (och egentligen inte ens det, han lät halshugga dem för högförräderi). Två av sex fruar fick alltså sätta livet till. Antalet halshuggna fruar är lika stort som antalet fruar han skilde sig från (av de två återstående var det en som dog en naturlig död och en som överevde honom). Alltså skulle man lika gärna kunna säga att "Henrik VIII var den som skilde sig från alla sina fruar". Att man inte gör det är nog ändå ganska naturligt. I dagens samhälle är en skilsmässa inte särskilt kontroversiell, medan det kan konstateras att mord är det. Frågan är dock om det inte var tvärtom då Henrik VIII levde.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

...sedan lät han halshugga minst en präst som inte ville bryta tystnadslöftet till en av fruarna.

Prästen ville kort sagt inte berätta för H VIII vad frun hade sagt under bikt.

3:44 em  

Skicka en kommentar

<< Home