torsdag, september 28, 2006

Pippi Långstrump

Dagens frisyr (två långa flätor) föder nya tankar hos mig. Det rör längden på håret. De flesta verkar anse att det där med långt hår är en mognadsfråga. När en flicka växer upp klipper hon av sig håret. Faktum är att jag har fått höra det själv ett antal gånger "Men när du blir äldre klipper du väl ändå av dig det där håret?". Det är en fråga lika irriterande för en ung kvinna med långt hår som frågan "Ska du börja spela tvärflöjt sedan?" är för en blockflöjtist (ja, jag spelar blockflöjt).

Varför är det så? Uppenbarligen tycker inte alla att man bör klippa håret (min sambo får till exempel panik i blicken bara jag pratar om det) men tillräckligt många. Kanske förknippas det med prinsessdrömmar idag. Många är de små flickor som drömmer om ett Rapunzelhår att fiska riddare med. Samtidigt tror jag inte att det är hela orsaken.

Nuförtiden ska allting var så praktiskt. Och mycket kan man säga om ett långt hår, men det är knappast praktiskt och lättskött. Jag använder nu inte särskilt mycket stylingprodukter, men det går åt en väldig massa balsam och det tar en hel dag för håret att torka. Samtidigt är jag ju van, och något särskilt fixande ägnar jag mig inte åt på daglig basis. Och ska jag gå på fest finns det ett bra sätt att lösa hår"problemet" på, nämligen att ha det utsläppt. Ett midjelångt rött hår är såpass ovanligt idag att det blir spektakulärt i sig.

Många klipper sig när de får barn. Tiden och orken räcker inte till. Möjligen tröttnar de även på att få kladdiga småbarnshänder intrasslade i håret. Nu har ju jag inga barn, men jag har en alldeles bedårande favoritbebis på nio månader som råkar höra till två mycket goda vänner. Denna lilla pojke älskar hår. Han har varit fullt nöjd med att sitta i mitt knä och gnaga på en av mina flätor med sina två tänder. Och vet ni, det gör ingenting! Det är ju bara att tvätta det.

Det kan ju förstås vara så att många klipper sig när de tappar håret, vilket tydligen är vanligt när man ammar. Och det är klart, ett långt stripigt hår är det väl ingen som vill ha.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Försöker igen eftersom den förra kommentaren inte verkade sparas. (Fucking cocomment!)

Än mer provocerande är det tydligen att ha långt hår i kombination med en penis. Där snackar vi verkligen "när du blir stor klipper du väl av dig det där?". Nej, det gör jag inte. När jag blir gammal ska jag se ut som sir Anthony Hopkins i Höstlegender, inklusive stroke och hagelbrakare!

5:10 em  
Anonymous Anonym said...

stå på dig om ditt hår.

4:37 em  

Skicka en kommentar

<< Home