fredag, juni 09, 2006

Vårdguiden

Den här veckan har jag inte känt mig så frisk. Då denna sjukdomskänsla bland annat innebar svårigheter att andas ringde jag i onsdags till "vårdguiden" (f.d. sjukvårdsupplysningen). Nog för att jag brukar kunna bedöma mitt hälsotillstånd själv, men jag är inte den som vill åka till akuten i onödan. Hursomhelst fick jag prata med en sjuksköterska. Jag förklarade mitt problem:

Jag: Jo, det är såhär att jag har en förkylning som slagit sig på luftvägarna, så jag har svårt att andas...
Sjuksköterska: Nu är det såhär att du har svårt att andas för att du är täppt i näsan, så jag tycker att du ska prova att använda nässpray.
Jag: Eh...nej, jag är inte täppt i näsan, problemet sitter längre ner.
Sjuksköterskan: Men har du provat med nässpray? Det går ner i luftvägarna och det förebygger bihåleinflammation.
Jag: Men jag har svårt att andas även när jag andas genom munnen.
Sjuksköterskan: Jag tycker att du ska testa att använda nässpray i tio dagar och om det inte har blivit bättre får du gå till vårdcentralen.

Jag behöver väl knappas säga att jag inte var nöjd med det svaret? Ilsket (men långsamt) gick jag till Apoteket som ligger 100-200m från min port. Andfått talade jag om för personalen att jag fått rådet att använda nässpray. De stirrade förskräckt på mig en kort stund och sedan kom det: Du ska inte ha nässpray. Du ska åka till närakuten.

Så jag gick hem igen och ringde närakuten. Och vet ni vad? De tyckte att jag skulle komma dit. Så det gjorde jag. Och av dem fick jag både antibiotika och bricanyl.

Vad vill jag då säga med det här? Jo, att det hade varit en sak om jag hade ringt mitt internetbolag och klagat på uppkopplingen och fått rådet att dammsuga nätverksuttaget, för det rör ändå bara materiella ting (okej, känslomässiga också). Men att ha idioter som sitter och svarar på frågor om sjukvård!? Det är ju farligt!

Tur att man ändå har sunt förnuft och inte litar blint på "auktoriteter".