torsdag, maj 31, 2007

Mei wenti!

Jag har just avslutat den första av de böcker jag köpte i söndags. Söndagen blev Den Stora Shoppingdagen eftersom det var löning i fredags. Enligt min amerikanska favorit Aunt Purl ska man ju dessutom alltid "för-shoppa" (pre-shop) innan man tar ett längre shoppinguppehåll. Och nog har jag anledning att skära ner på utgifterna det kommande året, så en shoppingdag var precis rätt (sedan köpte jag faktiskt nästan bara saker jag behövde).

Hursomhelst, boken jag läst heter Mei Wenti! Inga problem! och är skriven av Catarina Lilliehöök, en svensk journalist som sedan ett antal år är bosatt i Kina. Bokens titel anspelar på kinesernas vana att alltid besvara frågor positivt, med t ex just "Mei wenti". Att boken handlar om författarens upplevelser i Kina är väl tämligen uppenbart. Boken är rättfram och skriven med ett enkelt och funktionellt språk som lämpar sig bra för den sorts anekdoter som innehållet utgörs av. Det senaste året har det kommit många böcker om Kina och det här är visserligen ingen faktabok eller reseguide, men jag får ändå känslan av att den ger en rätt bra, om än fragmentarisk, inblick i den kinesiska kulturen.

Själv har jag ju bara varit i Kina en gång, men mamma och pappa ska definitivt få låna den (om de inte redan har den, förstås!).

Jag har även avslutat första boken i Prydain-serien av Lloyd Alexander. "The Book of Three" är en mycket söt historia om den assisterande grisvaktaren Taran och hans äventyr. Häxor, prinsar, orakelgrisar, pladdrande flickor med guldbollar och barder som ljuger kan aldrig bli fel!

Etiketter: , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jomenvisst Charlotta. Klart vi har den. Vi läste den faktiskt på plats i Kina. Vi tyckte om den båda två, och nog tyckte vi att det var mycket som stämde. Kram //Papps

12:25 em  
Anonymous Anonym said...

Inser just att jag ju glömde slutblogga min uppfattning om Mei Wenti. Får se till att göra inom kort!

3:49 em  

Skicka en kommentar

<< Home