tisdag, juni 26, 2007

Topplista

Här finns en lista på det engelska folkets hundra mest älskade böcker. BBC har gjort undersökningen och jag måste säga att jag tycker att britterna har bra smak. Även om jag nog själv skulle ha gjort en annan lista. Nummer ett till fem tillhör dessutom helt klart mina favoritböcker. Jag har läst 33 av böckerna på listan och med tanke på att det av dessa 33 böcker endast är en jag inte tyckt om alls ("The Catcher in the Rye" av JD Salinger, nr 15 på listan) kan listan nog vara en bra inspiration om jag skulle råka sakna sådan. Två av böckerna (nr 87 "Brave New World" av Aldous Huxley och nr 11 "Catch 22" av Joseph Heller) finns faktiskt redan i den del av bokhyllan där jag förvarar olästa böcker, så snart kan jag bocka av några fler!

Listan hittade jag för övrigt hos en författare som återfinns på den, nämligen Neil Gaiman. Tyvärr var det en av hans sämre böcker, nämligen "Good Omens" som han skrivit tillsammans med Terry Pratchett. För mycket Pratchett och för lite Gaiman gör boken mindre intelligent och mer fånig (nej, jag är inte överdrivet förtjust i Pratchett, även om han har vissa poänger).

Just nu läser jag "Marie-Antoinette" av Antonia Fraser, som skriver mycket bra porträtt av kända historiska personer. Lite extra skjuts i läsningen fick jag också av "Amadeus" som jag såg med sambon igår. Bra film, där Marie-Antoinettes storebror, Joseph II, finns med. Själv nämns hon faktiskt ett par gånger, men det är lätt att missa om man inte är uppmärksam.

1 Comments:

Blogger Carina W said...

The Catcher in the Rye gillade jag inte heller speciellt. Förstod aldrig riktigt poängen med historien.

3:05 em  

Skicka en kommentar

<< Home