tisdag, mars 18, 2008

Dressingkvinnan

Det syns inte på min presentationsbild, men jag har långt hår. En del skulle väl till och med kalla det mycket långt. Själv har jag inte riktigt den uppfattningen, även om jag kan bli förvånad över hur långt det är när jag för en gångs skull har det utsläppt. Mitt hår började växa ordentligt för ungefär fem-sex år sedan, när jag färgade det för första gången. Innan dess ville det aldrig växa sig längre än några centimeter nedanför behåbandet.

När jag gör nya bekantskaper händer det att de kommenterar mitt hår. Säger att det är långt, vackert osv. Avundsjuka har jag också fått som reaktion. Men jag har sällan fått frågor om vad jag gjort för att få ett så långt hår. Det kanske är lika bra med tanke på att jag faktiskt skötte det skamligt illa fram tills för snart ett år sedan, då jag upptäckte LHC. LHC står i det här fallet inte för Linköping Hockey Club (det gör det sällan i min värld) men inte heller för Large Hydron Collider (som intresserar mig bra mycket mer än hockey!), utan för Long Hair Community. Det var LHC som gjorde mig till dressingkvinnan. Det var nämligen där jag lärde mig att använda äppelcidervinäger.

Utblandat med vatten är nämligen äppelcidervinäger ett utmärkt sköljmedel för håret. Håret har liksom huden ett pH-värde som ligger lite under neutralt (vilket borde betyda under 7,5 om jag inte helt glömt alla kemikunskaper från gymnasiet). Tvål, schampo och liknande produkter tenderar att vara lätt basiska (tvål kan man ju framställa genom att använda lut på något vänster, och det är ju basiskt så det räcker). Att skölja hår (och kropp!) med en äppelcidervinägerlösning återställer alltså pH-värdet. Glöm bara inte att skölja ur med rent vatten efteråt.

Äppelcidervinäger är också kanonbra om man har hårt vatten. Jag använde det på Gotland i somras och det gjorde att jag slapp åtminstone en del av den där stela, knastriga känslan man kan få av att tvätta håret i hårt vatten (Gotland är ju en enda stor kalksten, så vattnet blir därefter).

Det enda negativa med äppelcidervinäger är väl lukten. Personligen gillar jag den, men den försvinner inte riktigt förrän håret torkat, så mina medpassagerare på morgonbussen måste undra vem det är som luktar dressing...

Men dressing är ju inte bara vinäger, det är olja också. Och olja är också bra för håret. En droppe oliv- kokos- eller jojobaolja som gnuggas mellan handflatorna och sedan stryks över håret kan göra susen för ett torrt hår.

Snart börjar det väl växa sallad ur öronen på mig.


Nåja, det var ju ganska långt i somras i alla fall. Nu är det längre!

Etiketter: , ,

11 Comments:

Blogger Ms Garbo said...

Large Hydron Collider..?! Det låter som om det har något med det där CERN att göra?

När jag var långhårig så var det precis så, håret började brista, klyvas etc när det blev ungefär bh-bandslångt. Men du.
Du har ju haft det där långa långa håret så länge jag känt dig? Det är ju flera ÅR ju?

11:53 fm  
Blogger älvan said...

Japp, det har definitivt med CERN att göra. Det är nämligen deras nya accelerator.

Nja, det har ju varit långt rätt länge, men så här långt som det är nu har det ju inte varit. Jag nådde väl första milstolpen (midjelångt) när jag träffade lux tror jag.

2:43 em  
Blogger Petra said...

Jagärinteallsavundsjukpåditthåråhnejintedetminsta! ;-)

Gaaaaaah, vad snyggt det är!!!!

8:44 em  
Blogger älvan said...

Petra: Tack :) *rodnar lite* Fast det är förstås sällan jag kan ha det utsläppt sådär.

8:47 fm  
Blogger Ms Garbo said...

...vilket är synd och skam!

11:42 fm  
Blogger kjemal said...

Fantastiskt vackert hår, helt otroligt fint.
Och vad du gör, akta dig för alla elaka saxar ute i samhället så dom inte kommer i närheten av det;-)

4:22 em  
Anonymous Anonym said...

Hej! Undrar hur blandningen äppelcidervinäger/vatten ska va? mer vatten eller mer vinäger etc? mvh Jennie

1:18 em  
Anonymous Diana said...

Tack för tipset om äppelcidervinägen, hittade din blogg genom google. Ska prova det, reagerar på vattnet här hemma, håret blir så tortt och...krulligt :s
Mvh Diana Bakke

11:11 em  
Anonymous Anonym said...

Låt håret växa! Så sällan man ser långt hår i det här landet :)

/Harald.

1:01 fm  
Anonymous Anonym said...

Du har vääääldigt vackert hår!
Låt det växa! Själv ska jag ta o köpa äppelcidervinäger o se om mitt hår kan bli något vackrare =)
Ciz

10:54 em  
Blogger kjemal said...

Hej Älvan.
Idag är det exakt ett år sedan du senast la in en bild på ditt fantastiska hår. Hur långt kan det vara idag, månntro?

12:10 fm  

Skicka en kommentar

<< Home