tisdag, mars 18, 2008

I rörelse

Det rör på sig i bloggosfären. Besökaren har satt igång en bloggstafett om demokrati. Han har dessutom bytt adress, så se till att uppdatera bokmärken och RSS-flöden.

Besökarens eget inlägg om demokrati, Bigmacdemokratins problem, fick mig att tänka på EMU-valet. Det var andra gången i mitt liv som jag fick rösta i ett allmänt val. Jag visste precis vad jag skulle rösta på. Utan att tveka stegade jag iväg till Björnkärrsskolan i Linköping. Men när jag stod där bakom skärmen slog det mig: "Herregud, de låter sådana som mig rösta! Sådana som har en åsikt baserad på känsla snarare än kunskap! Jag kan ju ingenting! Jag borde inte få rösta!" (ja, precis så många utropstecken var det i mitt huvud).

Som tur var varade förvirringen inte så länge. Jag röstade på det jag bestämt mig för och sedan gick jag hem. Men till det senaste valet såg jag till att ha lärt mig mer och tänkte efter ordentligt innan jag röstade.

Etiketter: , ,