lördag, mars 15, 2008

Oinspirerad

Jag har gått runt i flera dagar och försökt hitta tid till att blogga. Och så när tiden infinner sig är inspirationen som bortblåst. Jag känner mig bara...tom.

Annars har jag haft en bra, om än hektisk, vecka. Gleowine som vanligt, besök på Tom Bombadills öppna förskola, kungligt besök med middag och ett levainbak. Det är Monsieur Martin som inspirerat, och resultatet blev kanonbra. Degen jäste bättre än någon annan deg jag gjort och den var dessutom oslagbart smidig och spänstig (som ett tuggummi, perfekt att blåsa bubblor med). Trots att jag ställde in degen i kylen för att gå på afternoon tea hos Pleione fyllde den hela jäslådan när jag kom hem. Jag är imponerad.

Eftermiddagsteet var mycket lyckat. Vi fick bubbel till att börja med och sedan serverades te, scones, smörgåsar, kakor mm. Pleione är min idol, hon hade till och med bakat brödet till smörgåsarna själv! Klassiska gurksandwichar (vitt bröd) och grövre bröd med parmaskinka. Sconesen var precis lagom stora och serverades med clotted cream, hallonsylt och lemon curd. På detta följde små havrekakor som smakade kola och till sist små chokladbakelser/praliner med kaffesmak. Underbart! Att jag dessutom fick klämma lite på Mayas bebismage gjorde inte saken sämre.

Jag börjar tröttna på vitt bröd nu. Jag har haft krångel med matsmältningen de senaste dagarna och därför inte vågat äta något mer substantiellt (förutom till teet då). Vitt bröd till middag är ingen höjdare, även om levainbrödet inte ens bör nämnas i samma mening som det där andra som man måste stoppa i brödrosten för att det ska bli någorlunda ätligt. Synd att min älskade Besökare inte är här och kan smaka på det! Eller för den delen, fröken Garbo eller någon annan valfri brödälskare.

Etiketter: , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

proviva säger jag! (tänk att man ska behöva gå runt och berätta för alla magars ägare att de behöver proviva;)

10:26 em  
Blogger älvan said...

Jo, jag vet att min mage behöver proviva! Det är bara det att jag inte orkat gå och handla. Fast igår mådde jag så illa på vägen hem att jag trodde att jag skulle...ja, du vet.

10:39 em  

Skicka en kommentar

<< Home