söndag, augusti 19, 2007

Boklycka

Imorse läste jag för ovanlighetens skull tidningen och såg att det skulle vara bokbord på Drottninggatan. "Världens längsta bokbord" stod det. Eftersom jag är en bibliofil/biblioholist var jag naturligtvis tvungen att gå dit. Och nog hittade jag böcker alltid! Många var lite dyra för min för tillfället mycket magra plånbok men det stora flertalet passade finfint in i budgeten! Det blev några böcker till mig och två till min sambo. Följande titlar fick följa med hem:

"Madame Bovary" av Gustave Flaubert (kartonnage, 20kr)
"Skärseld" av Linda Lovelace (pocket, 10kr)
"Mästaren och Margarita" av Bulgakov (pocket, 10kr)
"Kitchen Confidential" av Anthony Bourdain (pocket, 10kr)
"Samtal med en kakelvägg" av Lars Hesslind (pocket, 10kr)
Kokbok med recept från norra Afrika (mjuk pärm, 20kr)
Kokbok med judiska recept (mjuk pärm, 20kr)
En bok om svenska ortsnamn, med etymologiska analyser ur ett finskspråkigt perspektiv (present till sambon. Mjuk pärm, 20kr)
En guidebok från 1931: "8 Tyska städer" (present till sambon som gillar gamla kartor. Pocket, 20kr)

Allt som allt nio böcker för 140kr. Inte illa! Trots att det var proppfullt med folk överallt längs hela Drottninggatan blev jag alldeles lycklig över att få rota bland alla böcker och över att kunna handla utan att det sved så mycket i plånboken.