onsdag, juli 04, 2007

Den stängda boken

Det här börjar likna en bokblogg! Men jag har sådan lust att dela med mig av mina läsupplevelser för tillfället, så ni får helt enkelt stå ut.

"Den stängda boken" är skriven av en dansk författarinna vid namn Jette A. Kaarsbol (fast med ett sånt där danskt ö förstås). Det är den bok jag läser för närvarande och trots att jag bara kommit till sidan 121 (av 490-nånting) verkar den riktigt lovande. Den utspelar sig i Köpenhamn och handlar om Frederikke, som är förlovad med en man hon inte tycker om. Mer än så vill jag inte säga om handlingen (även om baksidestexten avslöjar mer än så). Hittills har jag läst om den unga Frederikke (den delen uspelar sig från år 1875 och framåt) och den gamla Frederikke (1932). Den unga Frederikke är just det; ung. Den gamla är desillusionerad och rätt så bitter faktiskt.

Handlingen har hittills inte varit så värst orginell, men språket!
"Hon fryser hemskt, de våta kläderna skickar en stilla skälvning genom henne. På hennes haka kan man ana en karakteristisk sammandragning av huden; det valnötsliknande mönster som man, sekunderna innan gråten bryter ut, kan iaktta hos ett barn som har fallit men som tappert och förgäves kämpar mot den totala förödmjukelsen."

Det är trevligt med författare som inte räds vare sig långa meningar, semikolon eller utroppstecken (även om hon strösslar lite väl generöst med de sistnämnda).

Det här är en bok som jag vill läsa långsamt, så att den räcker länge! Smutta på den som på ett glas fin cider eller en skvätt Cornelia. Jag hoppas bara att den håller hela vägen och inte tappar smak och blir blaskig på slutet.

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Prettomorsan said...

Den där boken har jag funderat på att läsa länge...

12:31 em  
Blogger e said...

Vad härligt med en sådan läsupplevelse. Antar att den här också måste in på min läslista *suckar*.

8:33 em  

Skicka en kommentar

<< Home