torsdag, mars 12, 2009

Twilight

Jag har ägnat en stor del av den här veckan åt att läsa. För mer än en månad sedan köpte jag första boken i en serie. Klok som jag kan vara ibland lade jag den åt sidan för senare läsning. Jag hade inte avslutat Neal Stephensons monumentala "The Baroque Cycle" och ville bli klar med den innan jag gav mig in på en ny serie.

I söndags läste jag ut "The System of the World" och i måndags drog jag fram den nya boken ur hyllan för olästa böcker. Jag slukade den i ett par tuggor. Efter mindre än tjugofyra timmar offrade jag matpengar för att köpa bok nummer två. Jag vet. Men det är bättre att läsa skräp än att äta det.

Bok nummer två tog obetydligt längre tid att tugga i sig. Bok nummer tre är påbörjad men kommer inte att gå lika fort att läsa. Jag börjar bli mätt nu. En av anledningarna till att jag, i något slags rus, formligen sög i mig första boken är nog att jag tragglat rätt länge med Stephenson. Han skriver väldigt bra, och hans böcker är fantastiska, men för någon som har engelska som andraspråk är det inte alltid helt lätt att följa honom. Särskilt inte i en så komplicerad serie som "The Baroque Cycle" är. Det var helt enkelt skönt att kunna läsa så fort och så lätt. Utan att behöva tänka.

DN recenserade serien häromdagen och jag läste naturligtvis. Jag försökte hitta recensionen på nätet men lyckades inte, så det får klara sig utan länk. Dock kan jag säga att jag i mycket håller med recensenten. Dock tycker jag att hon är orättvis mot läsarna när hon säger att vi svenskar inte förstår att språket är dåligt när vi läser dem på engelska. Jodå, det förstår vi. Eller åtminstone jag. Hon skriver enkelt, för tonåringar, men det är faktiskt ingen ursäkt för att upprepa sig så ofta!

Nåja, jag läser det, även om det är skräp. Ibland behöver man det också. Och jag är glad, uppriktigt glad, över att dessa böcker inte fanns när jag var sexton. Det hade varit en katastrof. Nu är jag äldre, klokare och har en mycket realistisk syn på kärlek, passion och äktenskap. Nu kan jag fnissa åt orimligheterna. Det hade jag inte kunnat göra då.

Etiketter: , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

"det är bättre att läsa skräp än att äta det"

Så sant!!

...men du fick ju länken på fäjsbook..!

8:13 fm  
Blogger älvan said...

Det var inte den jag skrev om. Det var en längre artikel, med anledning av att sista boken kom på svenska nu i dagarna.

1:05 em  

Skicka en kommentar

<< Home