torsdag, april 16, 2009

Älvan och maten

En sak som blir väldigt konstig om man sover som jag är mathållningen. Om jag inte behöver vara i skolan förrän till lunch sover jag gärna länge på morgonen. Det innebär sen frukost och då hinner/orkar jag sällan äta lunch innan det är dags att gå hemifrån. Det blir lätt mystiska mellanmål eller ingen mat alls då.

När jag kommer hem från skolan är jag ofta trött och sätter mig gärna i soffan med katten, en bok och en kopp te. Sedan somnar jag och sover ofta runt tre timmar. Kommer jag hem vid sex lagar jag mat direkt, men kommer jag hem vid halv fyra-fyra, som idag, händer det ofta att det inte blir middag förrän vid åtta-nio. Det finns flera anledningar till att det inte är särskilt lyckat. Till exempel hävdar fästmannen att jag sover mindre när jag får ordentligt med mat på fasta tider. Snacka om ond cirkel!

Dessutom har jag svårt att gå och lägga mig precis efter middagen och därför sitter jag ofta uppe lite längre de kvällar då detta händer. Och då kommer jag ju i säng senare, blir ännu tröttare nästa dag och så är det kört igen!

Kan ingen ge mig en diagnos, så att jag vet vad jag ska kalla detta handikapp. Då skulle jag åtminstone kunna förbanna det ordentligt.

Etiketter: ,

4 Comments:

Anonymous Anne said...

Vet inte om jag har någon diagnos, men jag känner igen mig. Det bästa råd jag kan ge är bara det som funkade för mig, och det är att försöka pilla i mig frukost när jag vaknar, och försöka vakna i någorlunda vettig tid. Då blir måltiderna lite mer regelbundna, och jag sover bättre.

PS. Det krävdes lite luskande att hitta din blogg, men den var väl värd besväret! :)

9:19 em  
Blogger älvan said...

Jag äter alltid frukost när jag vaknar - utan frukost fungerar jag inte. Men det där med att vakna i tid är ju jättesvårt. Kroppen fortsätter bara att sova, utan att jag kan göra mycket åt det. I alla fall om jag inte har någon viktig tid att passa.

10:07 em  
Anonymous Anne said...

Jag förstår att det är knepigt, men jag sover alltid sämre på natten när jag sovit på dagen. Du har såklart testat att hålla dig vaken mot din vilja hela dagen redan, hur funkar det för dig?

Kan man få sig själv att vakna tidigare kan man i alla fall trösta sig med det här citatet:
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something.
Robert Heinlein, Time Enough For Love
US science fiction author (1907 - 1988)

1:39 em  
Blogger älvan said...

Att hålla mig vaken hela dagen fungerar dåligt, mycket för att det är så svårt för mig. Men jag sover oftast lika bra på natten även om jag sovit under dagen. Problemet för mig är att jag sover för mycket...

3:54 em  

Skicka en kommentar

<< Home