måndag, april 13, 2009

Sena funderingar

Klockan är strax efter tio och då slår plötsligt den stora verksamhetslusten in. Fötterna gnids rastlöst mot varandra under soffbordet, på det där sättet som min pappas, farbrors och brors fötter gör. Tankarna far runt i huvudet och det kliar i fingrarna.

Så här är det ofta. Mitt i natten kan jag få idéer och infall som sällan kommer under dagtid. Det är som om min hjärna egentligen inte riktigt vaknar förrän det är dags att gå och lägga sig - om man ska följa samhällets normer vill säga. Är jag ledig vänder jag på dygnet; sover till tolv, segar till fem, är effektiv fram till klockan två. I tystnaden får jag saker gjorda. Dräkter blir sydda, kakor bakade, texter skrivna. Korsord lösta.

Jag pratade med fästmannen om det där med kreativitet idag. Han sitter fast i musikskapandet och den stora tröstlösheten strömmade in i mitt öra från Jämtland via telefonen. Han har inte hittat "sin tid" då kreativiteten rinner till och man får saker ur händerna.

Varför är det så här? Är det så att jag får mina idéer sent på kvällarna för att det då är riskfritt, för att jag oftast inte har möjlighet att agera och göra något åt dem? Oftast gör jag ju ingenting utan går och lägger mig istället.

Etiketter: , , ,

2 Comments:

Blogger Ems said...

hej igen! Vet inte om man kan kommentera någon annanstans, så testar här =)

Men hur funkar det för dig, spårar din dygnsrytm ur, eller är det att du kan somna precis när som helst och kan sova flera gånger under ett dygn liksom? Samma för mig med kreativiteten, jag skulle aldrig kunna åstadkomma något på dagtid (vilket inte direkt hjälper mig att hålla en "normal" dygnsrytm, eftersom jag gärna sätter mig och målar halva natten, eller vad det nu kan vara jag pysslar med).

2:22 fm  
Blogger älvan said...

Både och. Min dygnsrytm spårar gärna ur, men samtidigt kan jag sova när som helst under dagen också. När jag går upp är ofta min enda tanke "när får jag sova igen". Jag kan inte sätta mig i soffan och plugga utan att ställa en väckarklocka.rev

12:07 em  

Skicka en kommentar

<< Home