tisdag, april 21, 2009

Hur tänkte ni nu?

Jag har tagit mig igenom alla inläggen på Aftonbladets Fattigblogg (är sjuk och har inget bättre för mig). Den har fått utstå en hel del kritik men jag gillar den. Att testa att leva på socialbidrag en månad och att skriva om det har visat sig vara ett sätt att få folk att börja prata om saken och även att få de som tvingas leva på socialbidrag att berätta om hur det är. För även om det finns folk som "fuskar" och lever på socialbidrag en kortare tid för att de inte orkar annat, så är det ändå så att de flesta tvingas ta till det som en sista utväg för att överleva.

Det intressantaste med Fattigbloggen är dock inte inläggen i sig, utan kommentarerna. Jag har inte läst alla kommentarer, bara ett hundratal, men trots detta har jag stött på något som gör mig en smula förvånad. Det finns nämligen de som anser att socialbidragstagare inte ska klaga, utan tänka på de som verkligen har det svårt: studenterna!

Ursäkta, men hur tänkte ni nu? En student som tar fullt bidrag och fullt lån får i dagsläget 7820 kronor per månad. Har man dessutom haft en viss inkomst tidigare och har fyllt tjugofem finns möjligheten att ta ett tilläggslån. Studenter med barn får tillägg beräknat på antalet hemmaboende barn under en viss ålder. Dessutom finns möjligheten att arbeta extra. Som student på en teknisk utbildning vet jag att långt ifrån alla kan arbeta extra utan att det går ut över studierna men det finns åtminstone en teoretisk möjlighet att tjäna upp till drygt nittiotusen kronor om året utan att förlora studiemedel.

Ingenting av detta gäller för socialbidragstagare. Vad många också glömmer är att studielånet utbetalas med en bestämd summa varje månad, medan socialbidragets storlek beror på hyra, räkningar mm. Att byta till ett billigare boende gör alltså ingen större skillnad för den med socialbidrag, förutsatt att hyran för det dyrare boendet räknas som skälig (och därmed i sin helhet betalas av socialen). Som student däremot kan en sådan förändring göra stor skillnad.

Överlag tycker jag att det klagas alldeles för mycket på CSN och det studiemedelssystem vi har i Sverige. Visst skulle några hundralappar extra i månaden vara välkomna, men det är långt ifrån så illa som en del vill få det till om man betänker fribeloppets storlek och möjligheter till bl.a. bostadsbidrag. Som student kan du dessutom äga en bostadsrätt, ha pengar på banken och aktiekapital utan att det påverkar studielånet. Försök göra det om du måste leva på soc!

Etiketter: ,

2 Comments:

Anonymous Carina said...

Håller med dig helt och fullt. Jag har både levt på socialbidrag och studiemedel när jag var yngre. Soc var mycket sämre.

9:46 em  
Anonymous Liten said...

Världen är full av förståsigpåare när det gäller framförallt välfärden. Även jag har levt som student och jämfört med vad jag har idag dvs noll och nada så var det som att leva som en bortskämd miljonär.

11:05 fm  

Skicka en kommentar

<< Home