onsdag, april 22, 2009

Koncentrationssvårigheter

I dräktvärlden talas det ofta om CADD - costuming ADD, vilket innebär att man inte kan koncentrera sig på en dräkt i taget, utan hela tiden startar nya projekt. Detta tillstånd kan vara både långvarigt och tillfälligt. Att jag råkar ut för detta titt som tätt är kanske inte så konstigt. Inspiration är en flyktig råvara och mycket är roligare att fantisera om än att faktiskt genomföra i verkligheten. Däremot känns det en smula oroande att jag även drabbas av det när det gäller pyssel i största allmänhet. Ena dagen vill jag sy, nästa vill jag sticka, dagen därpå vill jag bara virka/baka/rita eller göra något annat. Nu håller jag mig ganska strikt till textila tidsfördriv - mest för att det är där jag är duktigast och för att det är för den sortens aktiviteter jag har material hemma - och det ska jag nog vara tacksam för. En av de tristaste sakerna med att inte kunna hålla sig till en hobby är att man inte blir duktig på något särskilt. Bara lite sådär halvbra på mycket.

För närvarande har jag pågående projekt inom (bland annat) följande områden:

- Sömnad, förstås. Empirklänning med tillhörande underkläder, bliaut, jubelklänningen (som fortfarande inte är färdig!), fästmannens bröllopsväst...
- Stickning. Något jag tror kan bli en tröja någon gång. Eventuellt. Fast mest är det en ursäkt för att få sticka lite.
- Broderi. Det finns ett antal olika påbörjade projekt i olika lådor.
- Brickbandsvävning. Ett fint band, faktiskt. I växtfärgat garn.
- Heminredning. Tapeterna i sovrummet är rivna, nu ska det målas.

Och plötsligt är ingetdera lockande. Nu gäller det att se upp!

Etiketter: , ,

3 Comments:

Anonymous Whiskey said...

Aj, aj, aj.. Så jag känner igen mig. Och en sådan himla lättnad för mig att upptäcka att det finns fler än jag som måste ha alldeles för många påbörjade projekt. Nästan så jag känner mig normal :p

8:02 em  
Anonymous Anonym said...

Känner igen mig. Jag har ett halvstort sömnadsprojekt på G, men får hålla i mig för att inte börja på en ny bankettklänning, vardagskläder (medeltida), utveckla dräkter jag redan har osv osv. För att itne tala om att sticka en ny schal, fastän jag redan har en sådan fastän i annan färg. Som tur är så är ena stickan borta...
/Morc

12:57 em  
Blogger älvan said...

Whiskey: jag tror att vi är bra många fler än vad vi tror!

Morc: så är det. Jag har fått lägga alla hobbyprojekt på is nu för att kunna ta tag i de riktigt stora sakerna: tentor och ommålning av sovrummet.

12:47 fm  

Skicka en kommentar

<< Home